M. Hovens

In 2016 heeft de Autoriteit Consument en Markt (hierna: ACM) een boete van €350.000 opgelegd aan Corendon. De vliegmaatschappij adverteerde op zijn website met onvolledige reisprijzen, waardoor consumenten werden misleid. [1] De sanctie werd door Corendom bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (hierna: CBb) aangevochten, maar deze hoogste bestuursrechter heeft bepaald dat de boete toch betaald moet worden. [2]

 Volgens het ACM overtrad Corendon de wet door bij aanbiedingen voor pakketreizen een aantal bijkomende kosten niet te vermelden. Het ging hierbij om boekingskosten van €25,00 en een bijdrage voor het calamiteitenfonds van €2,50. Bij losse tickets werd overigens ook niet vermeld dat er nog €3 servicekosten bijkwamen. Consumenten kregen niet de vrijheid om die toeslagen niet te betalen. Ook al lijken het kleine bedragen, reisbedrijven zijn verplicht om alle onvermijdelijke kosten op te nemen in de prijs waarmee ze reclame maken. [1]

‘Wie een vakantie wil boeken, met een keuze kunnen maken op basis van de werkelijke kosten’, zei ACM-bestuurder Anita Vegter ten tijde van het opleggen van de boete in 2016. ‘Reisaanbieders moeten daar duidelijk over zijn, zodat consumenten de verschillende aanbiedingen kunnen vergelijken’. [3]

Bij de rechtbank en het CBb probeerde Corendon zich te verweren met de stelling dat de boete onterecht was. De bijkomende kosten zouden zogenaamd niet in de totaalprijs op de website worden opgenomen, omdat deze kosten variabel zijn. Bovendien konden de klanten deze extra toeslagen verwachten, omdat dit in kleine letters onderaan de pagina zou staan. Ten derde betoogde Corendon dat het oneerlijk was dat ACM andere vluchtmaatschappijen niet had beboet, terwijl die evenmin kloppende prijzen vermeldden. [1]

Tijdens de zitting verwierp het CBb alle bezwaren. Het feit dat de toeslagen variabel zijn, is niet relevant: de toeslagen hadden duidelijk in de advertentie moeten staan. Bovendien is een voetnoot onderaan de pagina niet voldoende. Ook oordeelde het CBb dat het niet ter zake doet of de concurrenten een boete hebben gekregen. Corendon was in 2013 al eens gewaarschuwd, maar is hierna toch doorgegaan met het overtreden van de wet. [1]

De straffen die opgelegd kunnen worden door de ACM zijn vastgelegd in artikel 56 en 57 Mededingingswet en zijn te onderscheiden in een bestuurlijke boete en een last onder dwangsom. De bestuurlijke boete bedraagt ten hoogste €450.000 of, indien dat meer is, ten hoogste 10% van de omzet van de onderneming.

Uit bovenstaande zaak blijkt maar dat het misleiden van consument een onderneming duur kan komen te staan. De ACM heeft de mogelijkheden om dergelijke ondernemingen te straffen, met flinke boetes.

 

[1] ‘Definitieve boete voor Corendon wegens foute prijzen’, NRC Handelsblad 15 mei 2018, nrc.nl, https://www.nrc.nl/nieuws/2018/05/15/definitief-boete-voor-corendon-wegens-foute-prijzen-a1602965

 

[2] Zaaknummer: 16.0130.32.

 

[3] ‘Corendon krijgt boete voor verstoppen extra kosten in kleine lettertjes’, de Volkskrant 13 juli 2016, volkskrant.nl, https://www.volkskrant.nl/de-gids/corendon-krijgt-boete-voor-verstoppen-extra-kosten-in-kleine-lettertjes~b77e0e13/.