Achmea koopt graag uw privacy!

oktober 7, 2015 at 8:42 pm  •  0 Comments  •  25 views

By

De ING bank had het al eens eerder geprobeerd om privébetalingsgegevens van klanten te verkopen, maar dat werd ze niet in dank afgenomen. Ook betalingsverwerker Equens had nog vóór ING zo’n idee op papier staan. Nu dus geen bank, maar de grootste verzekeraar van Nederland! Achmea zou graag zien dat verzekerden een registratiekastje in hun auto plaatsen, zodat hun rijgedrag gemonitord kan worden. Dat is handig, denkt Achmea, want door die data kunnen we automobilisten veiliger en goedkoper laten rijden. Ze geven je namelijk maar al te graag een korting op je premie voor die gegevens, een leuk extraatje elke maand. Zo kun je laten zien dat je veilig rijdt én het levert je nog wat op ook. Wat een werelddeal!

Het enige wat je hoeft te doen is rijgegevens afstaan. Wat houdt dat in? Een verzekeraar die je weggedrag, locatie en routes opslaat in een computer voor korting. Dat zou niet iedereen zien zitten. Enerzijds omdat zeggenschap over je privégegevens houden immers al lastig genoeg is tegenwoordig, zo niet onmogelijk. Anderzijds: Achmea besluit er maar gewoon voor te betalen. Daarmee gaan zij te kort door de bocht. Het idee om geld te besparen door privégegevens af te staan is heel aantrekkelijk voor massa’s mensen. Niet omdat ze privacy niet belangrijk vinden, maar simpelweg omdat ze geld kunnen besparen. Geld dat mensen hard nodig hebben om huur, schoolgeld of eten te kunnen betalen. Een paar tientjes per maand extra is voor sommigen het verschil tussen wel of niet drie maaltijden daags, het busabonnement voor je kind of een doktersbezoek meer of minder. Velen worden gedwongen of overgehaald om hun privacy te verruilen voor cash. Cash dat zij simpelweg harder nodig hebben, dan hun privacy. En dat is fout, want iedereen moet gelijke rechten op privacybescherming hebben en niet gedwongen worden door je bankrekening.

Wat met zo’n actie tot stand gebracht wordt is het feitelijk onvrijwillig inleveren van je privacy. Voor sommigen althans. Diegenen met een voldoende inkomen kunnen zich beschermen en hun privacy dus wel veroorloven. Anderen zullen er niet twee keer over nadenken die korting te grijpen. Dit is een manier waarop privacy geïnfecteerd wordt door het onzuiver geweten van grote instituties als Achmea. Zij proberen op onjuiste en (on)doordachte wijze de grip op hun klanten te vergroten. De winstobsessie van Achmea overschrijdt hier grenzen van bedrijfsmoraliteit met betrekking tot de complexe materie als privacy. De implicaties en problemen die ermee verbonden zijn, lijken niet te worden overwogen en daarmee wordt de aantasting van kernwaarden als privacy en solidariteit ongegeneerd in gang gezet.

De actie van Achmea resulteert in instabiliteit ten opzichte van kernwaarden als privacy, terwijl die rechtlijnig en fundamenteel behoort te zijn. Persoonlijke omstandigheden worden hier misbruikt, maar gepresenteerd als een vrijwillige keuze en ‘goede daad’. Een schijnkeuze, zoals Rob Wijnberg het noemde in De Wereld Draait Door. Ook het College Bescherming Persoonsgegevens acht dit idee onwenselijk, maar heeft geen juridische middelen om er iets aan te doen. Onderscheid tussen arm en rijk wordt opnieuw benadrukt; privacy wordt blootgesteld aan erosie; inzicht in het gebruik en beheer van die gegevens bevindt zich in de schaduw, en de intenties van Achmea en de gevolgen voor burgers zijn onvoldoende duidelijk. We zullen deze tactiek in de toekomst vaker zien; normen en ideeën over wat we wel of niet toelaatbaar vinden over privacy zijn eenvoudig te beïnvloeden met geld. En dat weet Achmea maar al te goed. Hier moeten burgers tegen beschermd worden in mijn optiek.

Rob Wijnberg en Mathijs Bouman over Achmea in DWDD.

About the Author

 

Leave a Reply